Koduj z klasą, 12 XII 2014, w siedzibie Agory przy Czerskiej

Koduj z klasa na FB
Koduj z klasą
Zaczyna Ala Pacewicz Z kartkami sami entuzjaści programowania, Ala poszła w dym, jacy ważni programmiści pokazały wybory. Ja protestuję, ze nie chodziło o algorytm. Ala jest wstrząśnięta. Dołączył Michał Boni, witają go. Siedzi już Sysło i Marcinkiewicz. Grzegorz Wilczek opowiada o kodowaniu, zwrócił Ali uwagę że Steve Jobs nigdy nie programował. Mówi o rożnych inicjatywach, zdjęcie.  Mówi o grupach odbiorców. Głownie klasy 1-3 i szkoły zawodowe, mieli dobre przyjęcie w szkołach informatyczne technicznych. Wyzwaniem są nietechniczne szkoły zawodowe. Powitał jakiegoś ministra Halicki? Nauczyciele pracowałi z 2500 uczniami. Pythona w gimnazjach. Pokazuje prace uczniów, krótki dialog w scratch'u, ale autor z klasy I pokazuje tabliczkę mnożenia. Opracowali 42 scenariusze na licencji CC BY SA. Teraz autorki 8 scenariuszy, przeszkolone już od mistrzów kodowania, więc miały dobre podstawy. Pokazuje quiz z kotem i różne pytania,  dopasowanie do domków, z pianinem. Wchodzi p. minister, a tu utrwalanie spółgłosek i samogłoski. Teraz 8 scenariuszy z Pythona, i mają 18 ogromnych scenariuszy z pythona, będzie prezentował Robert Bednarz z Sandomierza. Program pokazuje i ministra ma znaleźć błąd. Sysło podpowiada, brawo dla p. Minister. Pokazuje scenariusze. I  Podziękowania
Idą do panelu same ministry, Ala do pomocy bierze Piotra tego co się nim chwaliła że jest z MIT
Coś mi uciekło po słowach p. Minister wystąpiła emocjonalnie nasza Aneta (żona Janka)  popłakała się na koniec i dostała brawa, odebrali głos Kluzikowej, mówi Halicki, że gdzieś na prowincji sa nieraz lepsze warunki niż w dużych miastach i że samorządy boją się biznesu. Wspomina jak wyglądały komputery ze swoich czasów studiów w SGPiS, gdzie wcześniej studiowała też pani prezes (to Ala Pacewicz). Doceniać małe ośrodki np. w Białymstoku sa według niego najlepsze ośrodki informatyczne.  W programie koduj z klasą chcą siać wszystkim, bo Halicki mówił o najbardziej zdolnych. Ten Piotr mówi o zasileniu olimpiad i o innych konkursów, ministra obiecuje że będzie wspierać. Mówi o jakiejś 16 latce, która chce pracować przy tirach. Teraz Boni mówi o przewagach konkurencyjnych. W ciągu 10 lat robotyzacja wymieni 50 proc prac. Oprócz siania trzeba mieć pomysł na zbiory. W dzisiejszej szkole sprawy informatyzacji nie są priorytetowe a powinny być, jeszcze nauczyciele tego nie czują. To musi być priorytet żeby były przewagi konkurencyjne.  Musimy być b odważni w zmianach edukacyjnych. Piotr mówi, ze kiedyś wszyscy uczyli się łaciny, może teraz programowanie nią będzie. Pyta czy ministrowie potrafią programować, Halicki że raz musiał zrobić stronę dla psów, ministra omija, mówi o logice ale błysnęła systemami pozycyjnymi, Boni też mówi ogólnie. Czyli nie programował. Ala wspomaga myślenie komputacyjne Sysły. Pytanie z sali, z małej szkoły że nie może dzielić klasy, drugie, czy działania pilotażowej będą kontynuowane, z Wielkopolski ma prośbę żeby pomogli szkole profesjonalnie administrować sprzętem, drugi też o rozwiązaniach technicznych i wsparciu, kolejny mówi kiedy MEN pomoże wsparciem technicznym. Ministra odpowiada ze za dzielenie klas odpowiada samorząd, który nie zawsze rozumie potrzebę. Generalnie widzę że Ala załatwia sprawy ważniejsze niż Rada. Pani minister opuszcza, Ala jej pozwala wyjść.  Mówi ze sa w stanie dużo załatwić. Zostało nas mniej ale nadal w godnym gronie. Halicki mówi że był sąsiadem Joasi Kluzik na Śląsku.  Ala każe pokazywać kartki kto ma wsparcie w szkole, 2 zielone, mają wsparcie w szkole. Boni mówi że to co było w cyfrowej szkole będzie nadal wspierane. Nie udało się zrobic żeby po pilotażu zrobić ogólnopolski program kontynuujący. Zabiegamy w Brukseli żeby w pakiecie cyfrowym sprawy edukacyjne były najważniejsze. Mówi o tygodniu kodowania europejskim we wrześniu jaki jest ważny i że może oprócz dwóch akcji jeszcze ktoś się włączy. Halicki dziękuję nauczycielom za budowanie świadomości i że nauczyciel jest najważniejszy, bo światłowody wszędzie już będą w przyszłym roku. Dziękują Alicji pani prezes. Halicki  wychodzi, a teraz Agata Łuczyńska zaprasza do kolejnego panelu najpierw prof. Sysło, p. Marcinkiewicz, p. Sijko, p. Jankowski który powie skąd wziąć pieniądze i p. Suligę. Zaczyna od pytania do Sijki co mówią badania.  Nie badali programowania, ale można wnioskować szerzej, więc jesteśmy na 2 miejscu, ale jak chodzi o logikę to już gorzej. Szkoła powinna docenić co buduje kompetencje szybko tu i teraz. Teraz prof. Sysło dlaczego warto włączać programowanie i jak to zrobic. Sysło zaczyna od tego ze mu nie pozwolili wyświetlić 20 slajdów, teraz mówi o zmianie PP, wszyscy się cieszą, że inni nam zazdroszczą że mamy cały czas przedmiot informatyka. Planujemy że scratch w szkole podstawowej, a w gimnazjum python, ale chcemy zostawić sprawę do własnego wyboru. No i rozmawiać z ministerstwem uczącym nauczycieli, bo nie kształcą dobrze przyszłych nauczycieli. Teraz Marciński mówi że bardzo lubił programowić, teraz o inicjatywie szerokiego porozumienia na rzecz umiejętności cyfrowych, poleca przepiękny dokument manifest cyfrowy. Chcemy budować masę krytyczną o umiejętnościach cyfrowych, tak jak o powrocie matury z matematyki. Łączmy się. Agata błyszczy. Teraz pyta p. Marię Suligę co ze szkołami zawodowymi? W każdym zawodzie są umiejętności informatyczne. Sama programuje od 30 lat, teraz jest w ośrodku doskonalenia w Zgierzu. Zobowiązuje się do zebrania grupy osób ze szkół zawodowych, których będzie uczyć programowania. Sysło przestrzega żeby nie uczyć wszystkich programowania bo w latach 90 dlatego padła informatyka i ze zastąpiono ją technologią dla wszystkich. Teraz p. Jankowski mówi że źle sobie w tym tygodniu zaprogramował budzik i spóźnił się do pracy. P. Jankowski jest optymistą że to nie ostatni strumień pieniędzy.  Projekt na 2014-2020 nie może pozwolić na taki błąd żeby sprzęt zalegał kurzem. Będą środki zdecentryzowane a jednocześnie spójne. Rekomendacje nie są jeszcze gotowe mówi na szczęście, będą fundusze dla trenerów. Kamil siedzi w podwójnej roli teraz mówi jako prezes Coderdojo, przez rok działali bez poeniędzy. Mieli 30 tys w pierwszym roku i zrobili więcej niż szkoły na cyfrową szkole, bo dyrektorzy nie wiedzą ze coś innego niż laptop można zastosować. Sysło znowu o tym co jest w PP techniki, dlaczego drewno a nie elektronika. Doceńmy że tylko informatyka jest jedyną maturą praktyczną, a są politechniki które jej nie uzwzględniają. Teraz Marcinkiewicz mówi ze w Brukseli jeden Fin powiedział że od września wprowadzają programowanie w scratch'u od pierwszej klasy, na pytanie a nauczycieli kiedy nauczą? A po co odpowiedział, nauczyciel nauczy się razem z uczniami. Jedna pani z klasy w Zalesiu mówi ze właśnie tak uczy . Zaczęło się o tym że są kłopoty z podziałem na grupy, Ala proponuje list do ministry w tej sprawie, ja się zgłosiłem i zaprosiłam na Edukację na Nowo gdzie koleżanka uczy np. pracy rotacyjnej w grupach, opowiedziałam jak to robi. Teraz pytanie do Sysły w sprawie PP w zawodach. Teraz nasz SB mówi nie zna PP a mówi że jest za dużo oprogramowania biurowego, skorygowałam go ze nie ma i niech przeczyta, Ala mówi, że nie ma ale jest w praktyce szkolnej.    Sysło opowiada ze ktoś na pytanie jakich ma studentów powiedział, że zdolnych, bardzo zdolnych i zdolnych do wszystkiego.  Kamil mówi o rozwiązaniach powolnych i siłowych, Marciński ze kiedyś Napiórkowski miał pomyśl ogniki informatyki, może p. od finansów. Ten mówi, że dostarczenie sprzętu będzie zależało od pomysłów szkoły. Druga inicjatywę to wsparcie przedmiotów przyrodniczych, robienie eksperymentów.  Ostatni głos p. Marii, dla niej ważny jest każdy nauczyciel, trzeba angażować nauczycieli przedmiotów ogólnych, bo w szkołach zawodowych sa dwa światy. Agata kończy ten panel i dziękuje i podsumowuje współpraca. Teraz przerwa i salę przygotowują na warsztaty.  Byłam na warsztatach prof. Sysły o godzinie kodowania zobaczyłam że działa na iPadzie i na drugich o narzędziu GIT Bit.ly/kzk http://koduj-z-klasa.github.io/python101/git/git.html#instalujemy-narzedzie-git, to wspomaga zarządzanie plikami, oni użyli do zrobienia materiałów do pythona. Niesamowite, warsztaty mnóstwo, wielkie zainteresowanie, komputery tylko mają prowadzący, reszta siedzi wkoło i dyskutuje, patrzy, coś niesamowitego, mają świetnych ludzi, Janusz Skonieczny mówił o GIT, konieczny z nim kontakt, tak powinny być zrobione epodreczniki. Teraz po warsztatach ludzie mówią czego się nauczyli najpierw u prof. Sysło, ja mowię o warsztatach GIT, bazy danych w Python mówi prowadzący, bo nikt się nie zgłosił, Sijko o minecraft jak zahamować mówi uczestnik, Kamil mówi o komputerze za 150 zł na nim uruchomiony minecraft, materiały w Latexu świetne, mistrzowie kodowania - dowiedziałam się jak ułatwić pracę w scratch'u; linuks w szkole to było cudne, spodobało się że załatwia problem stare graty w szkole linuks. Robotyzacja, warto to robić w szkole, będą szukać sponsorów. Scretch na święta, zrobię taka lekcję w szkole pani z ... . Kartki w scratch'u będą wysyłać do ministrów.  Wszystkie materiały udostępnią na stronie. Podziękowałam im publicznie za to co robią, ktoś mówi że pierwszy raz tu usłyszał o scratch'u, pan zaprasza na stronę kodujzklasa.pl, Adam Jurkiewicz gratuluje wszystkim co tu przyszli i dziękuję za to ze przyszli. Ala że chcą napisać do p. minister list z podziękowaniem   I z rekomendacjami o dzieleniu i administrowaniu pracowniami. Koniec obiad